Samen met Rolande, marktleider op het gebied van LNG in Nederland openden we deze maand november een nieuw LNG-tankstation in Habay in de Ardennen. Na de start van het LNG-station in Antwerpen in augustus, is dit de tweede stap om binnen afzienbare tijd te komen tot een dekkend LNG-netwerk in België.
“LNG maakt transport duurzamer én winstgevender”, aldus Jolon van der Schuit, CEO van Rolande. Door de uitbreiding in België, wordt LNG toegankelijker gemaakt voor een nog veel grotere groep transportondernemers. Habay ligt dicht bij de grens met Luxemburg en Frankrijk. Deze locatie kan een belangrijke bijdrage leveren aan het lange-afstandstransport op LNG. Er volgt bovendien in 2021 nog een derde Belgische locatie om dit netwerk verder uit te breiden.
Strategische ligging
“Met de opening van het LNG-station te Habay, komen we onmiddellijk tegemoet aan de vraag van lokale bedrijven en strategische partners die momenteel al een 20-tal LNG-vrachtwagens in gebruik hebben. De interesse zowel uit de regio als internationaal voor deze locatie is zeer sterk gezien de strategische ligging van Habay op de verkeersas die Duitsland met Frankrijk verbindt en het verkeer van Nederland en Wallonië naar het zuiden toe, kanaliseert. We zijn dan ook terecht trots het eerste LNG-station in de provincie Luxemburg te kunnen openen om hier een antwoord op te bieden.”, aldus Xavier Dewulf, CEO van G&V Energy Group.
BIOLNG4EU
Ook het nieuwe station in het zuiden van België is onderdeel van het BIOLNG4EU project, dat voor 50 procent gefinancierd wordt uit het Connecting Europe Facility programma en dat een verdere uitrol van (Bio-)LNG in het wegtransport stimuleert. Van der Schuit: “Hiermee zetten we belangrijke stappen op weg naar een dekkend Europees LNG-netwerk dat nodig is om (Bio-)LNG als brandstof nog steviger op de kaart te zetten.”
Meer over BIO-LNG
Sinds 2011 is LNG beschikbaar als brandstof voor trucks. Bio-LNG een volledig biologische brandstof die gemaakt wordt uit gecertificeerde afvalstromen, zoals organisch huishoudelijk afval, mest, slib of landbouwafval. Met LNG kunnen CO2-emissies al tot 17 procent gereduceerd worden ten opzichte van diesel. Met Bio-LNG bespaart zwaar wegtransport tot 99,8 procent aan CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.
Opnieuw een stap verder in het duurzaamheid verhaal.
G&V Energy Group - 2020