De markt voor brandstoffen staat voor een stevige omwenteling. Het gros van de verkoop bestaat vandaag nog uit traditionele diesel en benzine, maar het is zonneklaar dat die in de toekomst aan belang gaan inboeten ten voordele van milieuvriendelijkere alternatieven. Hoe gaat een verdeler als G&V Energy Group uit Kuurne daarmee om?
Als we onze CO2-uitstoot willen inperken, zal de wereld op zoek moeten gaan naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. “Dat wordt geen eenvoudige uitdaging”, zegt CEO Xavier Dewulf van G&V Energy Group. “De globale vraag naar energie zal de komende jaren alleen maar blijven stijgen. Onder meer door de economische activiteit die sterk herneemt, maar ook door het wagenpark dat blijft groeien. Op zich is dat goed voor onze business, maar tegelijk is het ook duidelijk dat het aanbod aan brandstof er morgen allicht anders zal uitzien dan vandaag. We maken ons klaar voor de transitie naar duurzame mobiliteit.”
Vandaag baat G&V (goed voor bijna een miljard euro aan omzet) meer dan 150 traditionele tankstations uit, 32 tankstations enkel voor trucks en zelfs 4 voor treinen. Aan die portfolio zijn de laatste jaren 20 CNG- en 2 LNG-stations toegevoegd. “De term alternatieve brandstof staat vandaag immers nog te vaak synoniem voor elektrificatie”, zegt De Wulf en dat is een té enge visie. “Natuurlijk investeren we in snelladers en onze tankkaart is klaar om te laden op 260.000 laadpunten in Europa. En uiteraard zal het belang van EV-voertuigen in de komende jaren almaar groter worden. Maar men vergeet dat we met elektrische auto’s alleen de energietransitie niet rondkrijgen. Er zal een mozaïek van brandstoffen en motoren ontwikkeld worden waarin stroom zeker zijn plaats heeft, maar niet alleen zaligmakend is. De toekomst wordt een combinatie van verschillende technologieën.”
Waterstof
Dewulf wijst onder meer naar de transportsector. “De komst van de elektrische vrachtwagen is al vaker aangekondigd, maar hij is er nog altijd niet. Zowel het gebrek aan deugdelijke technologie als de kostprijs maakt de brede invoering niet evident. Ook waterstof is volgens ons nog niet voor de nabije toekomst. Waterstof zal eerst zijn ingang vinden in de industrie en dan pas in de mobiliteit. Dat is ook maar een brandstof die pas echt groen is als ze geproduceerd wordt met zonne- en windenergie en bovendien is het energetisch verlies bij de productie nog altijd zeer hoog.”
EURO 6
Moet de vrachtwagen van de toekomst dan maar op diesel blijven rijden? “Neen”, zegt Dewulf. “Pas op, dat diesel tegenwoordig volledig in het verdomhoekje zit, vind ik niet correct. De constructeurs slagen er met de EURO 6-norm vandaag al in om van diesel een zeer propere en energiezuinige brandstof te maken, zeker in combinatie met de katalysator en met Ad Blue, dat de giftige NOx volledig onschadelijk maakt. Maar er zijn ook alternatieven, HVO bijvoorbeeld: Hydrotreated Vegetable Oil, de meest duurzame dieselbrandstof van het moment. Die wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten. Het is een volledig hernieuwbaar, fossielvrij en emissiearm alternatief voor de klassieke diesel. De CO2-reductie bedraagt 90% en ook de uitstoot van fijn stof, NOx, roet en zwavel is veel lager. In Nederland – als voorloper in de duurzaamheid – breekt HVO reeds door. In België wordt dat product fiscaal nog niet ondersteund.”
Aardgas
Een tweede alternatief is aardgas, met LNG en CNG. Dewulf: “Wij geloven sterk in LNG en CNG. Ook hier zien we veel minder uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen in vergelijking met diesel. We hebben samen met Engie en enkele Waalse intercommunales het partnership ENORA opgericht om een duurzaam CNG-netwerk uit te bouwen, voornamelijk in Wallonië. Ondertussen hebben we ook al ons eerste bio-CNG-station geopend, in Péruwelz.”
Naast CNG (Compressed Natural Gas) ziet Dewulf heil in LNG (Liquified Natural Gas) voor trucks. “LNG is hoogcalorisch aardgas dat vloeibaar wordt door afkoeling tot -160 graden. Daardoor is het ook zeer energiedicht, je rijdt er ongeveer 3,5 keer verder mee dan met CNG, wat voor vrachtwagens zeer interessant is. Die LNG-voertuigen hebben trouwens ook nog eens een positieve total cost of ownership. In partnership met de Nederlandse pionier Rolande, hebben we dit jaar onze eerste twee LNG-tankstations geopend: in de haven van Antwerpen en Habay. Voor 2022 staan er nog vijf strategische locaties op de planning.”
Artikel in Trends Top 5.000 - 2021 - Xavier Dewulf ( CEO, G&V Energy Group)